Köket

Skolköket

I köket på Rudolf Steinerskolan lagas lunchen från grunden, på färska och i största möjliga utsträckning närproducerade ekologiska råvaror. För att kunna erbjuda en god och näringsriktig måltid lagas maten så nära inpå serveringstillfället som möjligt.

Närheten till råvarorna är en viktig faktor. Att följa säsongen är en betydande del i matlagningen både för miljön och för smakernas skull. Luncherna kan vara både nya bekantskaper och återkommande favoriter. Vi eftersträvar en kontinuerlig dialog kring måltiderna. Både i den dagliga kontakten med elever och personal samt genom elevråd/matråd.

Maten på Rudolf Steinerskolan är främst vegetarisk. En dag i veckan serveras dessutom kött eller fisk. Varje fredag serverar vi soppa med härbakat bröd. Varje dag finns ett varierat salladsbord förutom dagens lunchrätt.

Förskoleklassen och klass 1-3 äter i sina klassrum och klass 4-9 äter i skolans matsal. Varje klass äter med sin klasslärare och lunchen är en viktig del av den pedagogiska verksamheten.